inSPORTline
2012-11-03 23:53
A  A  A

Jazda na rowerze a zdrowie

Jazda na rowerze a zdrowie

Zalety jazdy na rowerze

Rower to samo zdrowie. Pod takim sformułowaniem podpisałby się każdy lekarz. Po pierwsze, regularna jazda na rowerze intensywnie wpływa na wzrost tkanki mięśniowej W trakcie jazdy największą pracę wykonują łydki, mięśnie ud, mięsień zewnętrzny i mięśnie pośladków. Po drugie, jazda na rowerze zwiększa wydolność, poprawia kondycję i pomaga przy redukcji tkanki tłuszczowej. Regularny wysiłek fizyczny, w dodatku prowadzony na świeżym powietrzu, poprawia pracę serca, a więc krążenie krwi i proces dotleniania mózgu. Zdaniem ekspertów, wystarczy pokonywać regularnie 10-15 km dziennie, i to nawet na płaskim podłożu, aby w niedługim czasie zaobserwować poprawę ogólnej wydajności organizmu. 

 

                                      

 

Ujemne strony kolarstwa

Niestety kolarstwo ma też swoje gorsze strony. Jest to dość kontuzjogenną dyscyplina sportu. Kontuzje w kolarstwie są czymś tak naturalnym jak urazy w koszykówce, siatkówce czy piłce nożnej. Urazy kolarskie można podzielić na przeciążeniowe i ostre.

Najczęstszą kontuzją wśród rowerzystów są bóle tzw. pasma biodrowo – piszczelowego, czyli okolicy bocznej kolana, a także okolicy głowy strzałki. Są to bóle związane z przeciążeniem treningowym. Nieodzowną częścią jazdy na rowerze są upadki spowodowane albo błędem technicznym rowerzysty, albo też czynnikami zewnętrznymi (na przykład pojawieniem się pieszego na ścieżce rowerowej lub trasie). Przy dużej prędkości kolizje potrafią być niezwykle niebezpieczne, gdyż prowadzą do złamań kości, zwichnięć stawów, a w najlepszym razie otarć naskórka (tzw. szlifów). Ważnym elementem jazdy jest prawidłowe ułożenie siodełka – powinno być ono ustawione na odpowiedniej wysokości i pod właściwym kątem – tak, aby rowerzysta nie musiał przesadnie się pochylać lub też jechać w pełni wyprostowanym. Ma to wpływ na bezpieczeństwo i zapobieganie nadwerężaniu mięsni i stawów. Zbyt twarde lub miękkie czy też zbyt wąskie lub szerokie siodełko również ma duży wpływ na komfort jazdy.

 

                                    

 

Ryzyko urazów

Choć rekreacyjna jazda na rowerze to stosunkowo bezpieczna dyscyplina, ryzyko urazów występuje tu, jak w każdym innym sporcie. Do najpopularniejszych kolarskich kontuzji nóg zalicza się:

 

                              

 

Bóle kolan

Ponieważ kolano jest tak ważnym i tak delikatnym mechanizmem, wszelkie niepokojące obawy takie jak ból podczas jazdy, „klikanie" i puchnięcie należy skonsultować z lekarzem. Zbyt nisko ustawione siodełko może prowokować ruch kolan na zewnątrz, a to z kolei może drażnić i niszczyć chrząstkę. Podobny efekt może mieć nieprawidłowe ustawienie stopy na pedale (poduszeczka stopy - miejsce powyżej śródstopia a poniżej palców - powinna być oparta na środku pedału). Ból będzie się nasilał przy dużym obciążeniu - jeździe pod górkę, przy użyciu wysokich przerzutek itp.

Ból goleni

Ból występujący po lewej lub prawej stronie piszczeli to zazwyczaj efekt zapalenia mięśni lub ścięgna, wywołanego niezrównoważoną pracą mięśni z tyłu i z przodu łydki. Kontuzję tę można wyleczyć dzięki odpowiednim ćwiczeniom rozciągającym i siłowym.

Zapalenie ścięgna Achillesa

Podrażnienie lub zapalenie ścięgna Achillesa (nad piętą) może być wywołane nieprawidłową techniką pedałowania, brakiem rozgrzewki lub źle ustawionym siodełkiem. U doświadczonych rowerzystów powodem tej kontuzji jest często zbyt intensywny trening. Lekarstwem jest odpoczynek, okłady z lodu oraz środki przeciwzapalne. Jeśli ból nie ustępuje, należy zwrócić się do specjalisty.

Ból i drętwienie stopy

Bóle stopy wywołane są najczęściej złym ustawieniem siodełka lub nieprawidłowym obuwiem - buty do jazdy na rowerze powinny podpierać łuk stopy i mieć lekko podniesioną piętę. Podeszwa nie powinna być zbyt miękka, co może sprzyjać obniżaniu pięty poniżej poziom pedałów. Drętwienie i mrowienie, a nawet puchnięcie, to efekt naciskana nerwy między środkowymi palcami stopy - pomóc może zmiana obuwia na luźniejsze, a nawet poluzowanie sznurówek.

 

Rowerowe wypadki mogą prowadzić do wszelkiego rodzaju poważnych kontuzji. Niestety - nawet unikając kraks można zrobić sobie krzywdę. Źle wyregulowany sprzęt, nieprawidłowe obuwie oraz przetrenowanie to najczęstsze przyczyny kolarskich kontuzji nóg. Warto zwracać uwagę na takie rzeczy, gdyż dzięki temu zapobiec można rozmaitym urazom. 

Kolarstwo górskie. Naucz się techniki!

By stać się dobrym rowerzystą posiąść musisz kilka cennych umiejętności. Poniżej przybliżamy Ci je. ...czytaj dalej »
Kolarstwo górskie. Naucz się techniki!
2014-08-13

Ostra jazda na rowerze górskim. Porady jak nauczyć się extremy

Artykuł zaadresowany jest do wszystkich fanów ostrej jazdy, którzy nie są już nowicjuszami, ale wciąż potrzebują porad, sugestii i wskazówek, by stawa ...czytaj dalej »
Ostra jazda na rowerze górskim. Porady jak nauczyć się extremy
2014-08-12

Posezonowy przegląd serwisowy. Część II

Najpowszechniej stosowanym remedium na zgłaszane lekarzom dolegliwości biegacza jest odpoczynek od biegania. W poniższym tekście doradzamy co robić by ...czytaj dalej »
Posezonowy przegląd serwisowy. Część II
2013-12-29
Powiązane artykuły
Posezonowy przegląd serwisowy. Część I

Posezonowy przegląd serwisowy. Część I

Chcesz być traktowany jak profesjonalista? Wykorzystaj wiedzę o postępowaniu z wyczynowcami i nie popełniaj amatorskich błędów.
2013-12-10 07:42
Rozciąganie dla biegaczy w pigułce

Rozciąganie dla biegaczy w pigułce

Rozciąganie, to zmora wielu amatorów. To hasło, które pojawia się w biegowych portalach, czasopismach i w rozmowach z biegaczami. Widok rozc
2013-10-19 19:13
Popraw swoją wytrzymałość!

Popraw swoją wytrzymałość!

Istnieje więcej niż jeden rodzaj fizycznej wytrzymałości. Wyróżniamy trzy główne typy wytrzymałości w fitnessie i w sporcie: TLENOWĄ, BEZTLE
2013-10-01 21:53
Rowerowy trening kardio

Rowerowy trening kardio

Zrzuć zbędny tłuszcz, pokaż mięśnie brzucha i baw się przy tym dobrze!
2013-09-28 10:56
Kolarstwo. Trening na rowerze w górach!

Kolarstwo. Trening na rowerze w górach!

Niezależnie od tego czy uprawiasz kolarstwo szosowe, górskie, torowe, czy też jesteś triathlonistą. Jeśli chcesz poprawić siłę kolarską, pod
2013-08-31 10:36
Trening kolarski. Ćwiczenia na doskonalenie techniki i poprawę  szybkości.

Trening kolarski. Ćwiczenia na doskonalenie techniki i poprawę szybkości.

Poniższy tekst traktuje o treningu kolarskim. W pierwszej części artykułu mowa będzie o ćwiczeniach na doskonalenie techniki pedałowania. Cz
2013-08-11 20:35
Konserwacja i serwisowanie roweru, czyli jak dbać o swój sprzęt.

Konserwacja i serwisowanie roweru, czyli jak dbać o swój sprzęt.

Słowem wstępu przypominamy, że o rower trzeba dbać. Poniższy tekst traktuje o tym, jak przeglądać i jak serwisować swój rower.
2013-08-11 19:30
Kolarstwo. Trening interwałowy na rowerze

Kolarstwo. Trening interwałowy na rowerze

Trening metodą interwałową jest bardzo skutecznym sposobem rozwijania wydolności.
2013-07-11 23:33
Planowanie treningu kolarskiego

Planowanie treningu kolarskiego

W poniższym tekście doradzamy jak skonstruować plan treningowy dla kolarza górskiego oraz jak zaprojektować kolarski sezon. Udzielamy też ws
2013-03-30 17:58
 Jak wybrać dobry rower?

Jak wybrać dobry rower?

Niebawem zaczyna się sezon rowerowy. Miłośnicy jazdy na rowerze zaczynają zaopatrywać się w nowe modele rowerów. W poniższym tekście doradza
2013-03-07 21:27
Bieganie. Mięśnie, które zadecydują o Twoich rekordach!

Bieganie. Mięśnie, które zadecydują o Twoich rekordach!

Czy wiesz, że czasem o Twoich biegowych wynikach decydują mięśnie o istnieniu których nie masz pojęcia. Często skrywają się w cieniu „ główn
2013-01-24 10:46
Gorset mięśniowy a stabilny kręgosłup

Gorset mięśniowy a stabilny kręgosłup

Ponad 85% kobiet odczuwa w pewnym momencie swojego życia bóle pleców. Większość przypadków ma swoje powody w kontuzjach tkanek miękkich podt
2013-01-20 13:24
Kolarstwo. Czynniki decydujące o wydajności jazdy

Kolarstwo. Czynniki decydujące o wydajności jazdy

Możesz być silny, mieć doskonałą kondycję i świetny sprzęt, ale jeździć na rowerze zaledwie przeciętnie. Dlaczego? Powoduje to słaba technik
2012-11-04 16:02
Kolarstwo. Trening siłowo – wytrzymałościowy kolarza!

Kolarstwo. Trening siłowo – wytrzymałościowy kolarza!

Zima to czas, kiedy warto zatroszczyć się o ogólny rozwój organizmu. Pomagają w tym, oprócz roweru, inne dyscypliny sportu. Zaliczyć do nich
2012-11-04 11:22
Kolarstwo a odżywianie. Dieta kolarza.

Kolarstwo a odżywianie. Dieta kolarza.

Kolarstwo to jedna z dyscyplin sportu, w której wydatek energetyczny jest największy. Osoby pokonujące wiele kilometrów na rowerze powinny p
2012-11-01 15:50
redmonster
Redakcja Sportowa BodyInfo.pl
ul.Przemysłowa 60/1, 43-100 Tychy
email: biuro@bodyinfo.pl